KÄVELY JA JALKINEET

Jalan tehtävä ja toiminta

Kävely on monimutkainen tapahtumasarja, jossa vaaditaan eri aistinjärjestelmien sujuvaa yhteistyötä. Kävellessä jalan tehtävänä mukautua alustaan, toimia iskunvaimentajana ja toimia ponnistajana vieden kehon liikettä tehokkaasti ja taloudellisesti eteenpäin. Tähän tarvitaan hyvää lihaskuntoa ja nivelliikkuvuutta, mutta myös hyvää hermoston toimintaa. Liikkuessa kehon huojunta lisää jalkapohjaan tulevaa hankaus-, paine-, kitkavoimia. Näiden voimien myötä myös kudosrasitus iholla, ihonalais- ja luukudokseen lisääntyy. Monissa sairauksissa kuten diabeteksessa ja reumassa, sairauden aiheuttamat muutokset heikentävät jalkojen kykyä suojautua näitä voimia vastaan. Diabeetikot ja reumaatikot tarvitsevatkin tämän vuoksi useammin jalkojen suojaksi erilaisia apuvälineitä, kuten yksilöllisiä pohjallisia, varvasortooseja sekä erityisjalkineita.

Nilkan sisä- ja ulkokierto

Kehon huojuntaliikkeen korjaamisessa, yksi tärkeimmistä nivelistä on alemman nilkkanivelen toiminta. Alemman nilkkanivelen avulla jalka ja keho mukautuu alustaan. Alemmassa nilkkanivelessä tapahtuu niin sisä- kuin ulkokiertoa. Se on normaalia liikettä. Sivuttaisliike on sitä suurempi, mitä epätasaisempi alusta, jolla liikutaan. Terveessä jalassa liikettä ei saa estää liiaksi, muotoillulla pohjallisella ja/tai liian tukevalla jalkineella. Jalan toiminnallisissa häiriöissä ammattilainen arvioi kuitenkin tarvittavien tukien ja muotoilujen tarpeen ja käytön. Monien jalkaongelmien hoidossa tarvitaan myös tuetumpaa jalkinetta.

KANTAISKU

Liike:

Jalan liike alkaa kantaiskulla. Kantapää tulee maahan nilkan ollessa 90 asteen kulmassa. Tämän mahdollistamiseksi ylemmässä nilkkanivelessä tulee olla liikkuvuutta koukistussuunnassa väh. 10 astetta. Kantapää tulee maahan nilkan ollessa lievässä ulkokierrossa.

Jalkine:

Jalkineen pohjassa ja kengän sisällä pohjallisessa tulee olla rakenteessa ja valmistusmateriaaleissa iskua ja kuormitusta vaimentava jousto-ominaisuus.

Matala kanta vähentää korjaavien liikemallien syntyä. Jalkineen korko ei saa ylittää 3 cm

Kantapään ulkopohjan reunan pyöreämuoto pehmentää kantaiskua ja askellusta (esim. FinnComfort jalkineissa kannalla on pohjan muotoilu, joka vähentää kuormitusta).

Jalkineen ulkopohjan pyöristetty kantapää ja pohjaan rakennettu jalan rullausta lisäävä muoto, vähentävät rasitusta mm. jalan niveliltä erityisesti silloin kun nivelten toiminnassa pysyviä häiriöitä. (esim. FinnComfortin Finnamic-rakenne).

Harjoitteet:

Nilkan koukistus-ojennusharjoitteet

Säären etuosan lihaksiston vahvistaminen (etummainen säärilihas, I-V varpaiden ojentajalihakset)

Takimmaisen säärilihaksen vahvistaminen.

Edellä mainittujen lihasryhmien venytysharjoitteet.

KESKITUKIVAIHE

Liike:

Jalan liike etenee keskitukivaiheeseen, jossa koko jalkapohja on maassa. Kehon paino on yhden jalan varassa.  Sivuttaisliike lisääntyy. Tukivaiheen lopussa alemmasta nilkkanivelestä nilkan sisäkierto l. joustopronaatio. Jalan etuosalla tapahtuu myös pronaatioliikettä. Varpaat levittäytyvät alustaan lisäten tukipintaa.

Jalkine:

Jalkineen lestin tulee olla suora. Suora lesti mahdollistaa jalan normaalin nivel- ja lihastyön

Päkiä ja varvasleveys vastaa jalan leveyttä (HUOM! Jalan leveys vrs jalkineen päkiäleveys), jotta varpaat pääsevät levittäytymään tukipinnaksi.

Jalkineen kiertojäykkyys, tukee yhdellä jalalla seisomista. Haitallinen nilkan sisä-ulkokierto vähenee ja jalan liike, rullaus etenee helpommin kohti varvastyöntöä.

Matala tasainen ulkopohja vähentää korjaavien liikemallien syntyä.

Harjoitteet:

Alempaa nilkkaniveltä tukevien lihasten vahvistaminen; (takimmainen ja etummainen säärilihas, lyhyt- ja pitkä pohjeluulihas)

Varpaiden haritusliikkeen vahvistaminen ja parantaminen

Varpaiden koukistaja lihasten vahvistaminen (jalan lyhennysliike)

Venytysharjoitteet.

VARVASTYÖNTÖ

Liike:

Jalan liikkeen loppuvaiheessa kanta nousee alustasta ja liike etenee kohti varvastyöntöä. Iso varpaan tyvinivelessä tulee olla liikkuvuutta 45-60 astetta.

Jalkine:

Ulkopohja taipuu vain päkiänivelten kohdalta.

Ulkopohjaan rakennettu jalan rullausta lisäävä muoto, keventää jalan rullausta silloin kun isonvarpaan tyvinivelessä tai nilkan liikelaajuuksissa on toimintahäiriöitä (esim. FinnComfortin Finnamic-rakenne).

Kantion tukevuus ja muoto tukee kantapäätä ja estää kantapään nousun kantapään irrotessa maasta.

Jalkineen kiinnitys ulottuu riittävän ylös. Jalkineen suuaukko ympäröi nilkkaa tukevasti. Paras kiinnitys nauha tai tarrat.

Harjoitteet:

Vahva pohjelihaksisto (kaksoiskantalihas, leveä kantalihas)

Ison varpaan toiminnan vahvistaminen, liikkuvuuden lisääminen.

Valikko